Ur barnamun !!!!! :D

fredag 24 oktober 2008

Var på skolan igår

Isak har pratat hela veckan om FN dagen och att dom har fått välja varsit land och sen ska dom gå upp en och en på senen framför hela skolan och säga landet på staden och dess huvudstad.
Isak hadde valt Island men fick byta då han hadde svårt att säga huvudstadens namn.
Istället fick han Spanien och madrid.
Trots att han fick byta så pratade han mycket om att han tyckte det var svårt, vi tränade och jag pratade med honom om att man måste träna och träna tillslut går det bra. Fröken skulle även stå med en lapp med namnet på.
Igår morse kom han ner och började igen att prata om hur omöjligt det var att säga madrid och jag sa återigen att inget är omöjligt men man måste träna, då såg jag hur underläppen började skaka. Nu ser jag att du blev ledsen isak ...varför frågar jag.
Då brast det totalt han grät och grät och jag pratade med honom och gav han tips på hur han skulle tänka för att få till ordet madrid han sa madrid jätte bra tyckte jag.
Han fortsatte att gråta och snyfftar till slut fram ....det är inte det mamma men jag är så rädd att säga fel framför alla ! Jag vill inte gå till skolan på fredag.
DÅ var det dax att verkligen börja lyssna han har ALDRIG sagt att han inte vill gå till skolan. och nu har han precis börjat få upp självförtroendet vad gäller hans språk och uttal och går han upp där och säger fel så räcker det med att 1 skrattar för att trycka ner han i skorna igen.
Så jag följde med Isak och pratade med fröken, Isak fick berätta det verkliga problemet och hon förstod och frågade Isak om han hadde något förslag på hur dom skulle göra men det hadde han inte. Det slutade med att han slapp gå upp på senen utan fick titta på istället.
Att gå upp på en sen är alltid srämmande i början men han fixar att göra det på storsamlingar mm då dom uppträder men inte om han måste prata inte just nu. Det behöver ju inte vara så att någon skrattar åt honom utan åt något helt annat för att han ska ta åt sig och bli ledsen. Det känns onödigt att utsätta honom för det nu när allt börjar låssna.
Han har SÅ BRA fröknar som VERKLIGEN lyssnar.

Inga kommentarer: