Ur barnamun !!!!! :D

torsdag 26 mars 2009

Intressant

förmiddag idag. Jag var ju som sagt med Liam på förskolan idag och det gick nog bättre än vad jag trott men då hadde dom bytt personal mellan avdelningarna så ett pucko var utbytt mot en bra personal och så hadde dom för en gångs skull delat upp barnen pga av påskpyssel. MEN det är inte bra för det. Barnen gör precis som dom vill, sakerna är sönder, böckerna ligger sönderslitna lite här och där. Dom struntar i städningen och säger till mig att fröken hjälper dom sen. Inte ens dom stora barnen sitter still på samlingen och ingen bryr sig, dom struntar helt i tillsägelser från personalen.
Jag satt mig med dom vid ett bord när jag kom och nästan genast kommer en av dom minsta killarna fram (en av dom som det suckas och stönas om hela tiden för han är så jobbig och besvärlig sloss mm) han har ett pussel med sig och sätter sig mitt i mot mig och tittar på dom andra. Ska du pussla molly pusslet frågar jag A: Nej jag kan inte Jag: men du vi hjälps åt jag tror att du kan.
Så han hällde ut pusslet och med lite ledtrådar och hejja rop så fick han ihopp det och sken som en sol !! Sen satt han med mig och la samma pussel 12 gånger. En liten kille som behöver bli sedd och hörd är vad han är men ingen vare sig ser eller hör honom och vad har man då kvar att ta till ???!!
Barnen blir jätte stressade av att vara i en miljö där allt är kaos och jag börjar märka det mer och mer på Liam. Han är väldigt stressad och har svårt att varva ner hemma han kan inte lämna någonting för att till exempel gå och kissa någon måste vakta hans saker annars bryter han ihopp men hälst av allt håller han sig hur kiss nödig han en är tills leken är slut. Här hemma är det ingen som tar någons saker om man försvinner ett tag men på förskolan är det så och det finns inget stöd att få från personalen för dom har INGEN koll på vilket barn som varit var och lekt. Lämnar man en sak för en kisse paus där så är den borta när man kommer tillbaka.
Jag frågade Liam efter en extra stressig period ang det här med att lämna en lek eller leksak om dom tar varandras saker på förskolan om man lämnar dom.
Det har inte hänt mig jag har VAKT säger Liam då.
Tack gode gud för att det snart är dax för förskoleklass och fritids.
Jag är SÅ färdig med den här förskolan.

( Mari det låter kanon med våfflor på torsdag så kan vi tjata lite medans grabbarna leker ;-)

1 kommentar:

Anonym sa...

Ja du!!!! det är trist... Jag vet att jag inte har någon liten "ängel" till barn... Han kan oxå. Men det skulle vara så skönt om dem kunde möta barnen på rätt sätt.. Det är ju barnen som ska styra verksamheten och inte tvärs om. Tänk om dem delade på barngruppen och lät dem "mer aktiva barnen" vara ute en dag och de andra ute och sen skifta dagar... Ett exempel som skulle vara skönt för alla barn...
Härligt marie!!! Jag fixar mellis på torsdag...