Ur barnamun !!!!! :D

söndag 2 november 2008

Lasagne värd namnet

Nu mina vänner ska jag visa hur man gör en RIKTIGT god lasagne.
Inget för er som försöker äta nyttigt men ska man göra lasagne så ska det göras ordentligt.
Lätt produkter i all ära men läg dom för fan inte i lasagnen.

Ok Börja med att göra köttfärsåsen. Hemligheten bakom varge god köttfärsås är att låta den koka länge MINST 1 timme.

Fräs 500 gram köttfärs med 2 STORA lökar ha sen i lite tomatpure och MINST 6 vitlöksklyfftor !!!! Vi fortsätter med 2 bukar krossade tomater, 4 st buljongtärningar.
Krydda sen med 2 smulade lagerblad, peppar och socker.
Mot slutet tar ni i en skvätt grädde, Fuska inte nu kom ihåg att det är lasagne vi gör skriver jag grädde mena jag GRÄDDE !
Låt härligheten småkoka i minst 1 timme.

Bechamelsås.
Åter igen här ska det INTE vara några lätt produkter RIKTIG bechamelsås ska göras på röd mjölk och grädde.
Jag gör alltid dubbel sats (bättre för mycket än för lite) så jag skriver utifrån det. fy för lasagner där man fegat med ostsåsen.
Smält 4 msk smör och vispa i 1½ dl mjöl, i med lite av mjölken och rör tills alla klumpar är borta. tillsätt sen resten av mjölken och grädden. koka upp och låt kokai ca 5 min.
Krydda med 2 krm peppar och 2 tsk salt. Det ska vara 14 dl röd mjölk och 2 dl grädde. eller ännu bättre 12 dl mjölk och 4 dl grädde.
rör till sist i 4 dl ost.
Ta fram formen och häll först i k-såsen på med lasagne plattor,ostsås,lasagne plattor, k-sås
och NU stannar vi upp för här ska det i härligheter.
Ja just det skivor av mozzarella såklart 2 små bollar skivas och läggs på k-såsen fortsätt sen med lasagne plattor och avsluta med ostsås och toppa med riven ost.

Försökte lägga in bilder på härligheten men lyckades inte, ska testa igen senare.
Har nämligen gjort min lasagne idag och om ca 2 timmar ska härligheten in i ugnen
*MUMS* Sallad blev ett hopp plock.
En överbliven burk pizza sallad från igår fick sällskap av rivna morötter och tunt skivad rödlök.
Lite citronpeppar och fling salt Mmm blev jätte gott !

Inga kommentarer: