Ur barnamun !!!!! :D

tisdag 4 november 2008

Blivande Marsvins bur

Ok nu hoppas jag på lite råd av marsvins kunniga.
Denna bokhylla har jag tänkt klä med en vaxduk och ha som marsvins bur.
Kommer även göra ett galler lock eftersom vi har både katt och klara :)
Frågan är bara vad jag sk göra av det fasta hyllplanet som syns på bilden.
Antingen försöka ta bort det eller såga upp en eller två ingångar och ha en avdelning på buren.
Räcker det som bo till marsvinen då ?
Om jag har hö i den lilla delen kan man då lära dom att bajsa och kissa i den stora delen ?
Buren är 125 * 86 cm.


3 kommentarer:

Mamma Hoppsan sa...

Vi har ju två marsvin. Hö bör du ha hängandes i en hökorg. Det blir lätt ohyra och kiss och bajs i höet om det ligger löst på burgolvet.
Mina marsvin har en rätt så stor marsvinsbur, den var inte dyr, det finns rätt billiga på blocket etc.
Dom har ett "hörnhus" som dom tycker om att vara i.
Jag tror att de flesta svin vill ha lite skydd att gömma sig i. Det går ju att ha en liten avdelad hörna om ni sågar upp en stor ingång som ni slipar ordentligt. Kan ni täcka över den hörnan är det ju ett perfekt litet hus åt dom. Antingen helt eller delvis.
En djup matskål och stor vattenflaska behövs ju också så klart.

Jag brukar köpa spån med cederträ och blanda med de vanliga spånen, då luktar det fräschare. C-vitamin köper jag också och har i vattnet så att dom får i sig tillräckligt förutom alla grönskar dom frenetiskt tuggar i sig.

Lycka till med svinen!!

Anonym sa...

Va kul.
Vad har ni för ras ?
Vi har gjort den lilla delen lite mindre nu genom att flytta in hyllplanet lite. Sen har vi sågat upp två hål som dom kan gå in genom eller springa runt.
Sen täcker vi hela den delen med ett hyllplan med gångjärn så vi kan öppna upp och göra rent lätt.
Ska kolla efter en hökorg.

Anonym sa...

Måste bara kommentera kommentaren när jag ändå är här :) Du bör ej ha höet i en höhäck då det är naturligt för marsvin att äta från marken och gå runt och beta. Dessutom verkar de äta mindre hö i höhäck än om det ligger på marken. Om det blir skitigt så används det helt enkelt som bottenmaterial och man lägger i nytt hö. C-vitamin i vattnet behöver du inte ha, det gör ingen nytta eftersom det "försvinner" efter en ganska kort stund och marsvinen kommer ej hinna dricka upp vattnet innan dess. De får tillräckligt med C-vitamin genom grönsakerna de äter :) lycka till!